REACTIES

Feestelijke afsluiting en veelbelovende start: DHOS Brugge opent academiejaar 2024-2025


Brugge, 4 september 2024 – In de inspirerende setting van een feestelijke ceremonie hebben de derdejaars DHOS-studenten hun diploma Hoger Opvoedkundige Studies in ontvangst genomen. Ook voor de DHOS-studenten die inmiddels zijn doorgestroomd naar de master 'Leren en Innoveren' aan Aeres in Wageningen, was er een viering. De formele diploma-uitreiking volgt bij Aeres, maar de ceremonie bij DHOS Brugge stond in het teken van trots en academische prestaties.

Didier Finet, voorzitter van DHOS Brugge, leidde de ceremonie met ondersteuning van Hanke Leeuw, AERES-manager Master Leren en Innoveren, en Tom van Oeffelt, voorzitter van de AERES-examenjury. De avond draaide om toewijding, doorzettingsvermogen en passie voor onderwijs, waarden die tijdens de viering van academisch succes centraal stonden.


Een historische mijlpaal: snel naar de top
Dit academiejaar markeert een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van DHOS Brugge. Voor het eerst behaalden negen DHOS’ers, waaronder vicevoorzitter Mathias Chlarie, binnen slechts één jaar de academische graad Master of Education (MEd. for Professional Learning and Development). Deze uitzonderlijke prestatie is het resultaat van hard werk en toewijding. Didier Finet benadrukte dit met de woorden:
“Dit is niet alleen een erkenning van hun inspanningen, maar ook een belofte om te blijven leren, innoveren en verbeteren. Onze DHOS’ers hebben een groot hart voor de lerende medemens, en dat verdient alle respect.”


Studenten brengen kleur aan de avond
De avond kreeg extra glans door persoonlijke getuigenissen van de studenten. Hun verhalen over de uitdagingen en successen van hun leertraject brachten de prestaties tot leven. De humor en emotie in hun bijdragen benadrukten niet alleen hun veerkracht, maar ook hun diepe passie voor onderwijs en hun voortdurende wens om te groeien.

Toekomst van het Vlaams onderwijs en Academisch Optimisme
Tijdens zijn toespraak deelde Didier Finet zijn visie op de toekomst van het Vlaams onderwijs, met de nadruk op Academisch Optimisme. Dit concept, gebaseerd op vertrouwen, samenwerking en hoge verwachtingen, ziet Finet als een kompas voor toekomstige onderwijshervormingen. Hij riep de afgestudeerden op om dit optimisme mee te nemen in hun loopbaan en een actieve rol te spelen in het hervormen van het onderwijslandschap.


Een feestelijke afsluiting
De avond werd afgesloten met een receptie, verzorgd door traiteur Vermeersch, waar studenten, docenten en genodigden samen hun succes vierden. Het was niet alleen een viering van hun behaalde prestaties, maar ook van een veelbelovende toekomst.



Brugge, 7 september 2024 – Met de start van het nieuwe academiejaar zijn er ook nieuwe mijlpalen bereikt. Veertien leraar-studenten hebben hun eerste groeifase succesvol afgerond en mogen zich voortaan officieel GHOS’ers noemen. Ook dit werd gevierd tijdens een ceremonie, waarin zowel het verleden als de toekomst centraal stonden.



Een avond voor docenten
Brugge, 19 september 2024
– Tijdens een speciale docentenavond werden 17 docenten in het zonnetje gezet. Vicevoorzitter Mathias Chlarie en voorzitter Didier Finet verwelkomden hen hartelijk. Didier Finet maakte de verbinding tussen DHOS Brugge en het concept van Academisch Optimisme, en benadrukte de kernwaarden van vertrouwen, samenwerking en hoge verwachtingen die het instituut drijven. Hij verwees naar de missie van DHOS Brugge: Levenslang leren met ambitie – Plus est en vous!

De gemotiveerde docenten kwamen bijeen om te brainstormen over de integratie van de verschillende modules, de competentiematrix en de geïntegreerde proeven, waarbij studenten na literatuur-, actie- en participatief onderzoek een proefschrift moeten presenteren. Als dank voor hun inzet werd de avond afgesloten met een diner in restaurant d’Hoeve, aangeboden door DHOS Brugge.


Met deze vieringen is niet alleen het academiejaar 2023-2024 succesvol afgerond, maar werd ook de officiële opening van academiejaar 2024-2025 gevierd – een jaar vol nieuwe kansen en uitdagingen.


DHOS Brugge blijft zijn toewijding aan academische excellentie, innovatie en samenwerking trouw – op weg naar een nog stralender toekomst voor het Vlaamse onderwijs.


STUDENTEN GETUIGEN...




Het was in 2017. Weet je nog, toen er van corona, bijhorende lockdowns en noodzakelijk uitgestelde proclamaties nog geen sprake was. Wat een tijd. Het was een zaterdagmorgen in die drukke maand september. Je kent het wel, opvang zoeken voor de kinderen, nog snel een boterham smeren en dan hopen – en ook weten - dat manlief het allemaal meester kan, die voormiddag dat je jezelf en je loopbaan even voorop stelt. Het was nog op de voormalige locatie in de Baron Ruzettelaan. Een eerste kennismaking met de groep cursisten en bestuursleden. We kunnen het ons nog zo voor de geest halen. Allemaal nieuwe gezichten. Wat onwennig maar toch ook weer niet. Want er is iets wat ons bindt. Allen hebben we een honger naar meer kennis, willen we onze horizon verruimen en zijn we ambitieus. Want leren, dat duurt een leven lang. Daar zijn we allemaal van overtuigd.

 

We kregen heel wat kennis aangereikt. Onderzoeksvaardigheden ook,  intervisietechnieken, gingen boeiende gesprekken en discussies aan. We werden benaderd als professionals, waarin onze bagage en jarenlange ervaring die elk van ons meedraagt, een plek kreeg. Een grote meerwaarde van deze opleiding, dat er ruimte en tijd is om ervaringen met elkaar uit te wisselen. We werden inhoudelijk uitgedaagd en onze kennis werd verder aangescherpt. Ook de verschillende uitstappen en bevlogen vakexperten zorgden ervoor dat we begeesterd, of moet ik zeggen - bemeesterd - werden. 

 

Wat míj naast dit alles ook zal bij blijven, is de persoonlijke ontwikkeling die we mochten maken de voorbije drie jaar. Of mag ik zeggen 4 jaar. En misschien ook wel de komende 5,6,7…. jaar. Een levenslang leren, weet je nog. Zo een opleiding DHOS, dat blijft toch wat in de kleren hangen. Zo zal de eerste les van ons derde en laatste jaar me voor altijd bijblijven. Ik voelde de passie, de gedrevenheid. Het was bijna tastbaar. We leerden wat onze drivers zijn, wat ons energie gééft en hoe belangrijk het is om al je talenten te kunnen inzetten op de werkvloer. Want daar waar je passie en talenten samenkomen, daar gebeuren wondermooie dingen. Voor mij zal dat steeds met interculturaliteit, diversiteit en gelijke kansen samen hangen. Of het nu op een basisschool is of op een andere inspirerende werkplek.

De actualiteit volgen, dat was zo een ander stokpaardje van deze dhos-opleiding. Je verdiepen in onderwijsartikels. Kritisch reflecteren op zaken die brandend actueel zijn. Zoals nu. Wanneer zovele kinderen het recht op onderwijs misschien opnieuw ontzegd wordt. Gewoon omdat ze vrouwelijk zijn en de mensenrechten er niet gerespecteerd worden. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. En ook bloeden, natuurlijk. Maar opkomen voor gelijke onderwijskansen, dat is de drive. Wat me vooruitstuwt. 

Op naar een innoverend onderwijs die de dialoog aangaat, waar iedereen zichzelf mag en kan zijn. En waar bovenal talent boven origine of een land van herkomst, mag ontdekt worden.

 

Dankbaar ben ik, om wat we geleerd hebben, de ontwikkeling die we maakten, de inzichten die we verder aanscherpten, en niet in het minst, voor de vriendschappen die hier ontstonden. Santé.

 

Delphine Vandenbossche





Beste leden van het bestuur

Beste collega’s, mede-alumni


Vier jaar geleden verscheen er plots in mijn inbox een mail met reclame over de nieuwe DHOS-opleiding. De mail had onmiddellijk mijn aandacht. Ik stond nog niet zo heel lang in het onderwijs maar zat wel al met een heleboel bedenkingen en vragen. Hopend om via deze opleiding een antwoord te vinden op al mijn vragen, waagde ik de sprong. Ik werd student aan de DHOS-opleiding.


Na enkele weken les had ik al een deugdelijk gevoel. Iedere les vonden er steevast pittige discussies plaats. Discussies waarbij ieder zijn mening kwijt kon. Ik had het gevoel gehoord te worden en vooral begrepen. Een gevoel dat ik gedurende de volledige opleiding kon koesteren.


Tijdens de driejarige opleiding kregen we de kans om unieke mensen te ontmoeten. Een heleboel docenten kwam ons wekelijks vol enthousiasme iets bij brengen. Het waren één voor één inspirerende, unieke personen, geboeid door hun vak. Een voorbeeld voor mij en vele anderen. 


Naast de fijne hoorcolleges mochten we ook genieten van enkele voortreffelijke studiebezoeken. Onze eerste uitstap ging naar Blankenberge. De hele ochtend viel ik van de ene verwondering in de andere. Eenmaal thuis kon ik alleen maar nagenieten van de behaaglijke ochtend. 


Ook de tweedaagse naar Utrecht was een voltreffer. Er werd ons een aantrekkelijk programma aangeboden. Een rondgang in een excellente school, een kijkje in de universiteit van Utrecht maar ook een vleugje cultuur bestaande uit een fietstocht en een lekker diner. 


Tijdens ons bezoek aan de stedelijke basisschool in Antwerpen werd ik even stil. Er waren zoveel elementen die ik herkende uit de school waar ik lesgeef. Toch had men een volledig ander beleid en pedagogisch project. Stof om over na te denken.


Maar niet enkel die avond had ik stof tot na denken. Na elke les, iedere discussie of gesprek had ik zoveel om me over te bezinnen. In de voorbije drie jaar heb ik vooral geleerd om open te staan voor verschillende opinies maar tegelijk ook kritisch te zijn. Om na te denken in het belang van de leerling maar ook in het belang van mezelf en andere leerkrachten. Om te durven doen maar ook bescheiden te zijn. Om te onderwijzen als een kampioen. 


Na drie jaar student te zijn, kan ik alleen maar terugkijken met een tevreden gevoel. Dankuwel aan allen die van deze opleiding een voltreffer maakten. 


Joy





Juni 2017…

Hoe een flyer in Canissius mijn onderwijspraktijk een ongelofelijk nieuw boost gaf.


Ik zie me nog toekomen, september 2017, ik kende niemand maar werd meteen hartelijk onthaald door 2 vriendelijke heren, oef al wat zenuwen minder, iedereen keek elkaar wat onwennig aan, we stelden ons voor aan elkaar en ik kwam er al snel achter dat we een hele diverse groep waren.  De verschillende leeftijden, opdrachten in het onderwijsveld maakten het super interessant.  Wat we gemeen hadden was dat we allemaal een boost wilden, een update van onze kennis, antwoorden op zoveel vragen…  Als uitgehongerde wolven stortten we ons het eerste jaar op Mathias en Didier.  Geen vraag was hen te veel, we kregen de kans om te discussiëren, leerden luisteren naar elkaar en afstappen van wat wij als “enige waarheid” achtten.  We kwamen ook al snel tot de conclusie dat we toch wel onwetend waren op heel wat vlakken.  Roze brillen opzetten, denken in kleuren, meten is weten, we kregen zo’n boeiende cursussen van inspirerende lectoren.  Waar ik oorspronkelijk dacht mijn zaterdagen te moeten opofferen, ontdekte ik dat ik stilletjes uitkeek naar de zaterdagen, we werden een hechte groep en jaar na jaar groeide het vertrouwen in elkaar en voelden we ons steeds meer verbonden met elkaar. Onze uitstap naar Utrecht was een unieke en mooie ervaring.  We pikten er zoveel nieuwe dingen op die we later in onze eigen klaspraktijk konden uitproberen.  Het napraten tot in de late uurtjes, de mooie fietstocht door Utrecht, de bezoeken aan de Nederlandse scholen, de boeiende lezingen, we houden er blijvend mooie herinneringen aan over.


Ik kan nog zoveel zeggen maar wat ik nu vooral voel is dankbaarheid, voor deze drie jaren die ervoor zorgden dat ik er echt weer zin in kreeg, zin om blijvend te innoveren, mijn collega’s mee op sleeptouw te nemen, mijn opgedane kennis met hen te delen, mijn schouders te zetten onder nieuwe projecten, met verschillende brillen te kijken naar mijn kleuters!  Mijn job is opnieuw mijn passie net  zoals toen ik 26 jaar geleden begon.


1000x dank Didier en Mattias en alle lectoren en mensen die ervoor zorgden dat deze mooie opleiding tot stand kwam! 


Karen Serpieters




(Drie jaar) DHOS is …

drie jaar buitengewoon interessante lessen

drie jaar lang elke zaterdag buitengewoon fijne gesprekken met medecursisten

drie keer buitengewoon zwoegen en zweten voor een geïntegreerde proef

drie jaar lang buigen over buitengewoon interessante onderwijsmateriedrie jaar buitengewoon inspirerende docenten beluisteren

drie keer op een buitengewoon goed georganiseerde en leerrijke DHOS- uitstap gaan

kunnen aansluiten op het eerste buitengewone DHOS Eramus+ project ooit.

drie keer adviesraad volgen om mee na te denken over de toekomst van DHOS

ook na de opleiding niet blijven stilzitten 

en 

de kans grijpen om aan te sluiten bij de alumni- werking.

drie jaar lang kennis maken met de buitengewone inzet en gedrevenheid van een buitengewoon warm DHOS-bestuur. 

Een buitengewoon voorzittersduo: Mathias en Didier, speciaal voor jullie een buitengewoon dikke 

ONTZETTEND BEDANKT





Ik koester een degelijk, open en bijzonder aangenaam gevoel bij de uiteenzettingen, waarvoor dank!


Ik wens en hoop dat ook de volgende modules even boeiend en verrijkend zullen zijn, Het is een plezier om te mogen deel uitmaken van de groep!


Ik ben heel tevreden over de organisatie en lessen die we al hebben gekregen. De modules zijn super boeiend en heel professioneel gebracht. Een hele fijne groep ook, ik kijk uit naar al wat nog komt.


De voorbije lessen waren echt super. Ik kom echt met volle zin, tot nu toe is het nog geen opgave geweest. Het is een meerwaarde dat we ook bezoeken doen. Beginnen met de pijler visie vind ik heel goed. Ik heb nu al een betere kijk op het pedagogisch gebeuren op mijn school. Ik zal vanaf nu nooit meer zomaar les kunnen geven, maar steeds met de missie en visie van onze school in mijn hoofd.


Ik vind het erg verrijkend om collega's uit andere scholen, in andere functies te ontmoeten. De open sfeer en de interessante inhoud van de cursus zorgt ervoor dat ik nog geen moment spijt heb van mijn deelname. 


Ik wil nog even kwijt dat ik heel graag naar de les kom, ik zie er iedere zaterdag naar uit. Ik heb al heel veel opgestoken en ga iedere keer met een goed gevoel naar huis. Ben keer op keer gemotiveerd : "Ik wil verandering brengen!" Met de motivatie waarmee ik naar de les kom, wil ik ook naar mijn job vertrekken én niet met het aftellen naar mijn pensioen... Jullie zijn echt goed bezig !


Deze opleiding moest ik al véél eerder gevolgd hebben. De adrenaline stroomt elke zaterdag door mijn aderen. Fantastisch!!


Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid Algemene voorwaarden