DHOS-NIEUWS

Wil je de nieuwtjes van DHOS-Brugge kennen?

Dan ben je op deze pagina op de juiste plaats.

Verslag

proclamatie DHOS lichting 2020-2023 op 30 augustus 2023,

opening academiejaar 2023-2024

en

proclamatie GHOS lichting 2021-2023 op 2 september 2023

Download verslag proclamatie GHOS/DHOS 2023 en opening academiejaar 2023-2024

08 januari 2023 DHOS Brugge en opleidingscheques


DHOS Brugge wordt erkend als dienstverlener met een kwaliteitsregistratie binnen Werk en Sociale Economie. Zie https://www.vlaanderen.be/kwaliteitsdatabank?fuzzy.FUZZY=DHOS%20&order_title=asc Dit betekent dat DHOS Brugge opleidingscheques mag uitreiken. Wie meer info wenst over opleidingscheques kan hier terecht: Opleidingscheques voor werknemers | Vlaanderen.be



20 november 2021 Het rapport Brinckman voorgesteld door voorzitter Philip Brinckman


Minister van Onderwijs, Ben Weyts, heeft door de dalende leerprestaties van onze leerlingen in internationaal onderzoek de Commissie Beter Onderwijs opgericht. 7 academici en 7 leraren hebben zich gedurende anderhalf jaar gebogen over de oorzaken van de niveaudaling. Op een zeer bezielde wijze heeft voorzitter Philip Brinckman het rapport voorgesteld aan de studenten, alumni, docenten en geïnteresseerden van DHOS Brugge, HIVO West-Vlaanderen. Deze waren zowel fysisch als online aanwezig. Een grote dank je wel, mijnheer Brinckman voor uw zeer interessante lezing! DHOS Brugge, HIVO West-Vlaanderen maakt zeker werk van de implementatie van dit bijzonder interessant rapport.


Een student die life aanwezig was, getuigt als volgt:

“Goedenavond DHOS Brugge, bedankt voor de coronaveilige organisatie bij de lezing en de maaltijd deze middag.
Een lezing met 58 adviezen, die een antwoord bieden op vragen/zorgen/problemen/... die we opmerken en aangeven in onze eigen praktijk/op school.
Nu hebben we een rapport van de commissie Beter Onderwijs in handen, dat gewicht in de weegschaal legt, om zo gaandeweg op scholen - in samenspraak met schoolbestuur en passend binnen de visie - ' veranderingen ' aan te brengen/te voorzien. MERCI!“

Een andere student schrijft op de chat:

“Bedankt voor de lezing en de voortreffelijke digitale optie!”

Van een docent die de lezing online volgde, kregen we volgend bericht:

“Heb de vergadering prima kunnen volgen waarvoor dank!!!
Een pluim voor het DHOS om zo professioneel te werken en gedreven te zijn voor degelijk onderwijs. Het motiveert me om het rapport grondig door te nemen. Het is zo "waar".”


24 oktober – 30 oktober 2021: DHOS Brugge op internationalisering naar Malaga


Ook de docenten van DHOS Brugge, HIVO West-Vlaanderen vinden het belangrijk om zich te professionaliseren. Dank zij Erasmus+ kon een eerste vorming doorgaan. De boeiende cursus “Evidence informed teaching and learning” vond plaats in het zomerse Malaga o.l.v. Rik Vanderhauwaert, onze internationaliseringscoördinator. Het deed veel deugd om onze kwaliteitsindicatoren bevestigd te zien.


In de toekomst kunnen onze DHOSenten nog 2 cursussen bijwonen: Tallinn in mei 2022 en Slovenië (Ljubljana/Maribor) in juni 2022 en 4 jobshadowingen: Portugal (Lissabon) en Finland (Oulu) in januari 2022, IJsland (Akureyri) in maart 2022 en Zweden (Karlstad) in november 2022. Het is de bedoeling om van elkaar te leren op welke wijze de professionalisering van professionelen het meest kwaliteitsvol kan verlopen met effect tot op de klasvloer.



8 september 2021: Erasmus+ 2921 label


Omwille van zijn grensverleggend leren krijgt DHOS Brugge, HIVO West-Vlaanderen het Erasmus+ 2021+ label. Hiermee toont DHOS Brugge duidelijk aan dat hij duidelijk (h)erkend is als een Erasmus+ begunstigde. Het is de bedoeling van DHOS Brugge om de kans te geven aan al zijn docenten, studenten en leden van de alumnivereniging met hun scholen de kans te geven om een internationaliseringservaring op de doen.



4 september 2021: Opening academiejaar 2020-2021


DHOS Brugge opende zaterdagmorgen 05 september in 'coronastijl' het nieuwe academiejaar met 66 gemotiveerde cursisten! Jammer genoeg niet in plenum maar per pijler. Voorzitter Didier Finet bleef stilstaan bij de bemoedigende spreuk van Lodewijk van Gruuthuse 'Plus est en vous'. Hij beklemtoonde dat door ervan uit te gaan dat er in elk van ons meer zit dan dat we zelf denken, we elkaar en onszelf niet opgeven, we elkaar stimuleren en we zorg dragen voor elkaar en onszelf. De opening van het academiejaar werd besloten door de overhandiging van de het getuigschrift hoger opvoedkundige studies aan 17 geslaagden van de pijlers visie en meesterschap. Ook werden Mathias Chlarie en Didier Finet figuurlijk in de bloemen gezet voor hun 10 jaar vice-voorzitterschap en voorzitterschap.


Wat onze gediplomeerden van 30 juni 2020 aan toekomstige cursisten willen vertellen...


De opleiding

  • geeft je een ruimere kijk op het onderwijsveld. Je begrijpt vaak en beter hoe de vork in de steel zit. Het is zeker geen herhaling van de lerarenopleiding maar een mooie uitbreiding!
  • geeft je een boost, een meerwaarde voor in je klaspraktijk. Vernieuwend en verdiepend! Praktijkgericht met de GIP.
  • is vooral een mooie blikopener. Ik heb nieuwe horizonten kunnen verkennen en het gaf me vooral heel wat nieuwe impulsen. Je gaat verder kijken, dieper nadenken, het geeft je wijsheid mee. Alleen al voor die redenen zou ik mijn collega's aanbevelen om de opleiding te volgen. 
  • heeft als echte troeven: de expertise, de gedrevenheid, het enthousiasme en de professionaliteit van bestuur en docenten.
  • geeft je nieuwe energie, inzichten, motivatie, moed om blijvend te vernieuwen en steeds met een open blik naar onderwijs te kijken, je eigen praktijk blijvend in vraag te stellen, oogkleppen vallen af en de vele discussies zorgden voor talrijk nieuwe inzichten! 
  • bezorgt je een stevige inhoudelijk vorming - Je komt zoveel dingen te weten over onderwijs waardoor je er in je job beter in slaagt om conflicten, problemen te relativeren. - Omdat je met heel wat boeiende mensen in contact komt ( directeurs, pedagogische begeleiders, inspecteurs ...) Omdat je in contact komt met andere leerkrachten (uit andere scholen) met wie je zorgen van de werkvloer kan delen. - omwille van de persoonlijke groei 
  • heeft mij de motivatie terug gegeven voor het onderwijs, om verder te gaan in datgene waar ik mee bezig ben. Omdat het ongelooflijk rijk is om samen te zitten met andere geïnspireerde leerkrachten / zorgcoördinatoren / ... Omdat je zoveel hoort en leert van elkaar maar bovenal omdat de opleiding goed is opgebouwd en dat er een hele reeks boeiende docenten komen les geven!
  • is een verrijking.
  • is een verrijking voor iedereen die voor de klas staat. Je ziet “the bigger picture”, wat alleen maar positief is voor de rest van je carrière in het onderwijs en misschien ook wel je maatschappelijke visie bijstelt. 
  • zorgt voor een bredere kijk op het onderwijs, zelfreflectie
  • is echt een aanrader vooral voor de 'meerwaardezoekers' onder mijn collega's. Voor hen die, naast het lesgeven, ook actief willen werken aan het beleid van de school.
  • verruimt en verdiept je blik op onderwijs. Heeft je tools om je praktijk beter toe te passen. Niet alleen jezelf, maar ook je collega's en de kinderen kunnen meegenieten van je kennis. Innovatie pas ik nu veel doelbewuster toe. Fijn om eens andere klanken te horen van medestudenten, 
  • zorgt voor leren met ambitie. Ik heb veel bijgeleerd, ben geïnspireerd en vind het een mooie aanvulling op mijn job als leerkracht. Je leert jezelf ook beter kennen en krijgt een bredere kijk op het schoolgebeuren en kan ook veel van wat je leert toepassen in je eigen lespraktijk.
  • is aan te bevelen omwille van de inhoudelijke thema's die worden aangereikt enerzijds als het in contact komen met collega's van andere scholen anderzijds. Het verruimt je blik op de onderwijswereld.


en...


  • Het waren voor mij 3 leerrijke, vruchtbare jaren. Ik voel me sinds ik de opleiding heb gevolgd ook meer gewaardeerd op school als ik iets aanbreng. 
  • Een welgemeende dank u wel, deze opleiding kwam voor mij persoonlijk op het juiste moment om twijfels i.v.m. het onderwijs en mijn eigen talenten in een nieuwe richting te sturen. "DHOS verandert de wereld niet maar het helpt om mijn eigen wereld te herscheppen! "
  • Ik voel me in deze drie jaar echt gegroeid, niet alleen als leerkracht, maar ook als opvoeder, begeleider en mens. Hij heeft me zoveel meer doen inzien, dan alleen het enge wereldje van je klas. Ik kan zoveel dingen meer uitzoomen en in perspectief plaatsen en dat heb ik zeker in de opleiding geleerd (in vergelijking met andere collega'). Het was soms wel eens mezelf sleuren naar de opleiding op zaterdagmorgen, maar ik kreeg er ook heel wat energie van terug. Ik heb geen seconde spijt van de keuze, die ik drie jaar geleden maakte. Ik heb nu wel niet meteen het idee van ik wil directeur worden of ik wil dit of dat... Ik heb het gevoel dat alles nu wat moet rijpen en op zijn plaats vallen en ik zal wel zien wat de toekomst me verder biedt. Ik ben sowieso iemand die moeilijk kan stilstaan en ik wil graag wel iets meer, maar we zien wel. Tijd brengt raad ;-). 
  • Ik wil iedereen bedanken voor deze drie jaar vol leuke uitdagingen. Het was niet altijd even gemakkelijk om 's morgens vroeg op te staan, maar het was iedere keer fijn om met de groep samen te zijn en te praten over alles wat ons bezighoudt in het onderwijsveld. 
  • Het was voor mij een enorme verrijking, ik ben niet alleen gegroeid als leerkracht maar ook als persoon en daar ben ik jullie allen zeer dankbaar voor! Proficiat met zo'n mooie, eigentijdse, vernieuwende opleiding, jullie zijn een voorbeeld!
  • Een schitterende opleiding. Niks dan lof !! :-)
  • Bedankt aan jullie voor dit engagement, deze kans tot professionalisering, voor het aanwakkeren en enthousiasmeren. Tot weldra!
  • Dankjewel voor de fijne en leerrijke jaren!
  • Sommige sessies van het derde jaar vond ik minder relevant, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Dat gevoel had ik niet in het eerste en het twee opleidingsjaar. Het verschil tussen de ene en de andere docent was soms groot. Daar waar ik de ene week vol energie thuis kwam, bleef ik de andere week een beetje op mijn honger zitten. 
  • Ik vond het 3 fantastische jaren, veel bijgeleerd en mezelf weer weten te waarderen.
  • Bedankt voor deze 3 mooie en leerrijke jaren. Het was soms lastig om er elke zaterdagvoormiddag te geraken, zeker na een drukke schoolweek, maar de boeiende leerinhouden en de medecursisten was ik altijd zeer content om erbij te zijn. Persoonlijk ben ik dankzij jullie ook veel matuurder geworden als leerkracht en als collega. Dankjewel!
  • DHOS verandert de wereld niet maar het hielp om mijn eigen wereld te herscheppen.
  • Het zijn voor mij drie jaren met heel wat veranderingen geweest. De DHOS-opleiding heeft mijn kijk op het leiden van een school veranderd en mij de ogen geopend wat ik belangrijk vind in een klas en school. Ik vond het fijn om veel input te krijgen en met de medecursisten ervaringen uit te wisselen en de steun die we aan elkaar gaven en kregen te ervaren was onbetaalbaar.
  • Dank je wel , voor de 3 inspirerende jaren, de mooie momenten tijdens de uitstappen naar Utrecht en Antwerpen. Jullie gedrevenheid werkt aanstekelijk. De opleiding geeft je een boost als leerkracht , beleidsmedewerker, zorgcoördinator, ....maar ook als mens. Ik vind het oprecht zeer aangenaam dat de opleiding gegeven wordt in een open karakter. Er is altijd ruimte voor gesprek. Je voelt de betrokkenheid vanuit het bestuur naar de cursisten. Je staat er niet alleen voor. De inzet om nu ook een alumniwerking te voorzien waardeer ik enorm!



Uitdagende verwachtingen van onze cursisten voor 2020-2021


  • Professionalisering in begeleiding op school
  • Een verrijkende en leerrijke ervaring.
  • Opnieuw sterke docenten met boeiende thema's
  • In het verlengde van het eerste jaar verwacht ik boeiende en inspirerende docenten die mij verder versterken in het kritisch nadenken over onderwijs en hun kennis delen die mij kan doen groeien in mijn dagelijkse opdracht op het onderwijsveld.
  • Opnieuw een boeiend jaar met vele nieuwe inzichten en interessante docenten.
  • Verder onderwijskundige inzichten opdoen en groeien in mijn ontwikkeling als leraar-opvoeder.
  • Een jaar vol nieuwe en boeiende inzichten.
  • Een boeiend en inspirerend laatste jaar zoals de voorgaande jaren.
  • Meer verdieping in het beroep 'onderwijzer' alsook meer pedagogische achtergrond om mijn beroep nog beter te kunnen uitvoeren. Tips en trics, wegwijs in wetgeving, mensen leren kennen met bepaalde talenten om later een beroep op te kunnen doen, wat houdt het beroep directie in? daar een antwoord op krijgen.
  • Ik hoop opnieuw interessante inzichten en ideeën te horen en te zien.
  • Zoals gewoonlijk een interessant - leerrijk jaar, met boeiende docenten en sprekers. Onderwerpen waar me direct mee aan de slag kunnen op de werkvloer.
  • Verruimende en verdiepende kennis
  • Veel bruikbare tips.
  • leerrijk jaar
  • Extra uitdaging en groeikansen in mijn job; leren kennen van nieuwe mensen, methodes, inzichten, etc.; kortom, levenslang leren.
  • Uitwisselen van visie, gedachten, meningen, kennis,... Geprikkeld worden om nieuwe dingen uit te proberen en dit op een leuke manier en in een fijne context
  • Ik verwacht te groeien in mijn job als leerkracht en mijn horizon binnen het onderwijsveld te verruimen.
  • Blik verruimen
  • Extra inzicht in de werking van een school, voorbereiding op een job in het beleid
  • Een diepere kijk op onderwijs algemeen en specifiek die mezelf verrijkt en zorgt dat ik kan mee wegen op een kwalitatief beleid.
  • Net als vorige schooljaren modules die écht verder zetten tot nadenken
  • Dat ik een bredere kijk krijg over het wijde onderwijslandschap
  • Ik verwacht informatie omtrent het maken van visies, hoe vernieuwing aanbrengen, vernieuwing te weten komen, leren hoe mensen te begeleiding die pas gestart zijn binnen het onderwijs, hoe uitgebluste mensen binnen je team toch nog proberen te motiveren,...
  • Meer duidelijkheid over de verschillende functies in het onderwijs en communicatievaardigheden om gesprekken of vergaderingen te leiden.
  • Praktijkgericht, eens naar andere scholen kunnen gaan kijken.
  • Gedreven leerkrachten, uitdagende en prikkelende materie - correcte feedback.
  • Meer zoals vorig jaar!
  • Verdieping en vernieuwing (op grond van wetenschappelijke info) onderzoeken en toepassen. De eigen klas (-en school)praktijk onder de loep kunnen nemen. Open overleg met gedreven collega's. Hopelijk kunnen de schoolbezoeken doorgaan.
  • Opnieuw een leerrijk jaar waar we met onze groep kritisch kunnen kijken naar bepaalde lesonderdelen en kunnen praten over allerhande onderwijstopics. Leren van en met elkaar!
  • Dat jullie me (ons) dit jaar een aantal inzichten kunnen geven over het aansturen van een team. Hoe je leerkrachten feedback kunt geven , hen kan doen groeien in hun job ongeacht ervaring en leeftijd, ... Maar jullie overstijgen al twee jaar mijn verwachtingen dus dat komt in orde ;-)
  • Kwalititeit en kwantiteit. Een duidelijke visie en strategie voor een eenheidsstructuur in het onderwijs.
  • een leerrijke, boeiende opleiding
  • Kennis en inzichten uitbreiden
  • Ik zou graag ons directieteam op school verder helpen met het ontwikkelen van visie en kwaliteit op school. Graag hier wat handvaten voor krijgen, nieuwe inzichten. Ik hoop vooral veel bij te leren op verschillende vlakken.
  • Extra uitdaging en een verbrede kijk op onderwijs
  • Meer diepgang en bredere visie rond onderwijs
  • Een verrijking!
  • Een verruiming en verdieping van mijn kennis, in contact komen met mensen uit het brede onderwijsveld, zicht krijgen op toekomstmogelijkheden.
  • Een verdere verbreding van mijn kijk op het huidige onderwijs.
  • Een leerrijke opleiding die mijn visie als leerkracht kan verruimen.
  • Mijn theoretische achtergrond verder verrijken, gecombineerd met handige tools voor in de praktijk. Duidelijke, eenduidige omschrijving van de verwachte taken.
  • nieuwe mensen, nieuwe inhouden, ... leren kennen, mijn geest/blik/... verruimen, ...
  • Opnieuw een jaar gevuld met inspirerende modules en ontmoetingen!
  • Na het ontwikkelen van visie tijdens het eerste jaar en het inzicht krijgen in meesterschap in het tweede jaar, sta ik te popelen om mij in het derde jaar kennis en competenties eigen te maken die mij als beleidsondersteuner helpen bij het opnemen van pedagogisch begeleiderschap.
  • Een inspirerende opleiding, verdieping in verschillende onderwijskundige thema's en dit in interactie met docenten en mede cursisten.
  • Opnieuw een boeiend jaar zoals vorig academiejaar
  • Graag had ik nog wat lessen over veranderingen in het team doorvoeren.
  • In een familiale sfeer mijn blik op het onderwijsveld verruimen en de nieuwe inzichten toepassen in mijn huidige job!


Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid Algemene voorwaarden