Wil je de nieuwtjes van DHOS-Brugge kennen?
Dan ben je op deze pagina op de juiste plaats.
Verslag van de Open Lezing met Maie Kitsing voor DHOS Brugge.
Datum: zaterdagmiddag, 8 februari 2025
Locatie: ZoWe Vormingscentrum Brugge
Gastspreker: Maie Kitsing, adviseur bij de Afdeling Externe Evaluatie van het Estse Ministerie van Onderwijs en Wetenschap
Onderwerp: Het Estse onderwijssysteem en lessen voor Vlaanderen
Inleiding
De open lezing van Maie Kitsing bood een diepgaand inzicht in de sterke punten en uitdagingen van het Estse onderwijssysteem en hoe Vlaanderen hieruit lessen kan trekken. Het evenement werd bijgewoond door onderwijsprofessionals en internationale gasten, waaronder vertegenwoordigers uit Pamplona.
Kernpunten van de lezing
1. Het succes van het Estse onderwijssysteem
Maie Kitsing benadrukte dat de Estse onderwijsstrategie niet alleen gebaseerd is op indrukwekkende PISA-resultaten, maar vooral op een systematische en coherente aanpak. Onderwijs wordt er beschouwd als een cruciale pijler voor zowel individuele ontwikkeling als maatschappelijke vooruitgang. Dit wordt weerspiegeld in beleidskeuzes, toewijzing van middelen en dagelijkse onderwijskundige praktijken.
2. Uitdagingen binnen het Estse onderwijs
Hoewel Estland wereldwijd hoog scoort, kampt het land met eigen onderwijskundige uitdagingen, waaronder:
Een dalende trend in wetenschappelijke prestaties.
Een hardnekkige kloof tussen Ests- en Russischtalige scholen.
Een aanzienlijke genderkloof in leesvaardigheid.
Toenemende invloed van sociaaleconomische status op schoolprestaties.
Problemen rond het schoolklimaat en welzijn van studenten.
Deze problemen tonen aan dat zelfs hoog presterende onderwijssystemen voortdurend moeten bijsturen en innoveren.
3. Relevante inzichten voor Vlaanderen
In vergelijking met Vlaanderen, waar recente internationale rapporten een zorgwekkende daling van onderwijskwaliteit tonen, biedt het Estse model drie belangrijke lessen:
Coherentie en samenhang in het onderwijssysteem: Estland heeft een goed op elkaar afgestemd systeem waarin curriculum, evaluatie, autonomie van leerkrachten en digitale innovatie hand in hand gaan. In Vlaanderen zijn onderwijsvernieuwingen soms te versnipperd en mist er een overkoepelende strategie.
Gelijkheid combineren met hoge standaarden: Estland slaagt erin om sociaaleconomische achtergrond een minimale invloed te laten hebben op schoolprestaties. Vlaanderen kan leren van hun aanpak van schoolfinanciering, leerkrachtentoewijzing en ondersteuningsmaatregelen.
Een datagestuurde maar flexibele aanpak: Estland gebruikt centrale kaders voor onderwijsevaluatie, maar geeft tegelijkertijd veel autonomie aan scholen. Dit model kan inzichten bieden voor de lopende discussies over onderwijsgovernance in Vlaanderen.
Reflectie en discussie
Tijdens de discussie werd benadrukt dat er geen kant-en-klare oplossing is. Vlaanderen kan niet simpelweg het Estse model kopiëren, maar moet inspiratie halen uit hun systematische en langetermijngerichte onderwijsverbetering. Belangrijke vragen die naar voren kwamen:
Hoe kan Vlaanderen een samenhangender onderwijssysteem creëren zonder de onderwijsvrijheid te beperken?
Hoe kan een evenwicht worden gevonden tussen autonomie en verantwoordelijkheid?
Hoe kunnen data en monitoring beter worden ingezet om onderwijs te verbeteren zonder de bredere maatschappelijke en pedagogische doelen uit het oog te verliezen?
Hoe kan er opnieuw een breed maatschappelijk draagvlak worden gecreëerd voor de fundamentele waarde van goed onderwijs?
Conclusie
Maie Kitsing gaf Vlaanderen geen pasklare antwoorden, maar wel waardevolle perspectieven op hoe een onderwijssysteem duurzaam verbeterd kan worden. Haar betoog toonde aan dat onderwijskwaliteit en gelijkheid geen tegengestelde doelen zijn, maar juist samen kunnen gaan.
De lezing was niet alleen een bron van inspiratie, maar ook een oproep tot actie voor Vlaanderen om met een systematische, langetermijnvisie aan onderwijskwaliteit te werken. Het succes van Estland toont aan dat verbetering mogelijk is, mits er een breed gedragen commitment is aan onderwijs als motor van vooruitgang.
Dankwoord
Bestuurder Kurt Maenhout bedankt namens DHOS Brugge Maie Kitsing voor haar waardevolle inzichten en inspirerende bijdrage. Tevens spreekt hij zijn waardering uit voor de betrokkenheid en bijdragen van alle deelnemers. Een bijzondere dank gaat uit naar de internationale gasten uit Pamplona, wiens aanwezigheid het belang van grensoverschrijdende samenwerking in onderwijs onderstreept. Dit evenement werd mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van het Erasmus+ programma, dat internationale uitwisseling en samenwerking in het onderwijs bevordert.
Verslag
proclamatie DHOS lichting 2020-2023 op 30 augustus 2023,
opening academiejaar 2023-2024
en
proclamatie GHOS lichting 2021-2023 op 2 september 2023
08 januari 2023 DHOS Brugge en opleidingscheques
DHOS Brugge wordt erkend als dienstverlener met een kwaliteitsregistratie binnen Werk en Sociale Economie. Zie https://www.vlaanderen.be/kwaliteitsdatabank?fuzzy.FUZZY=DHOS%20&order_title=asc Dit betekent dat DHOS Brugge opleidingscheques mag uitreiken. Wie meer info wenst over opleidingscheques kan hier terecht: Opleidingscheques voor werknemers | Vlaanderen.be
20 november 2021 Het rapport Brinckman voorgesteld door voorzitter Philip Brinckman
Minister van Onderwijs, Ben Weyts, heeft door de dalende leerprestaties van onze leerlingen in internationaal onderzoek de Commissie Beter Onderwijs opgericht. 7 academici en 7 leraren hebben zich gedurende anderhalf jaar gebogen over de oorzaken van de niveaudaling. Op een zeer bezielde wijze heeft voorzitter Philip Brinckman het rapport voorgesteld aan de studenten, alumni, docenten en geïnteresseerden van DHOS Brugge, HIVO West-Vlaanderen. Deze waren zowel fysisch als online aanwezig. Een grote dank je wel, mijnheer Brinckman voor uw zeer interessante lezing! DHOS Brugge, HIVO West-Vlaanderen maakt zeker werk van de implementatie van dit bijzonder interessant rapport.
Een student die life aanwezig was, getuigt als volgt:
“Goedenavond DHOS Brugge, bedankt voor de coronaveilige organisatie bij de lezing en de maaltijd deze middag.
Een lezing met 58 adviezen, die een antwoord bieden op vragen/zorgen/problemen/... die we opmerken en aangeven in onze eigen praktijk/op school.
Nu hebben we een rapport van de commissie Beter Onderwijs in handen, dat gewicht in de weegschaal legt, om zo gaandeweg op scholen - in samenspraak met schoolbestuur en passend binnen de visie - ' veranderingen ' aan te brengen/te voorzien. MERCI!“
Een andere student schrijft op de chat:
“Bedankt voor de lezing en de voortreffelijke digitale optie!”
Van een docent die de lezing online volgde, kregen we volgend bericht:
“Heb de vergadering prima kunnen volgen waarvoor dank!!!
Een pluim voor het DHOS om zo professioneel te werken en gedreven te zijn voor degelijk onderwijs. Het motiveert me om het rapport grondig door te nemen. Het is zo "waar".”
24 oktober – 30 oktober 2021: DHOS Brugge op internationalisering naar Malaga
Ook de docenten van DHOS Brugge, HIVO West-Vlaanderen vinden het belangrijk om zich te professionaliseren. Dank zij Erasmus+ kon een eerste vorming doorgaan. De boeiende cursus “Evidence informed teaching and learning” vond plaats in het zomerse Malaga o.l.v. Rik Vanderhauwaert, onze internationaliseringscoördinator. Het deed veel deugd om onze kwaliteitsindicatoren bevestigd te zien.
In de toekomst kunnen onze DHOSenten nog 2 cursussen bijwonen: Tallinn in mei 2022 en Slovenië (Ljubljana/Maribor) in juni 2022 en 4 jobshadowingen: Portugal (Lissabon) en Finland (Oulu) in januari 2022, IJsland (Akureyri) in maart 2022 en Zweden (Karlstad) in november 2022. Het is de bedoeling om van elkaar te leren op welke wijze de professionalisering van professionelen het meest kwaliteitsvol kan verlopen met effect tot op de klasvloer.
8 september 2021: Erasmus+ 2921 label
Omwille van zijn grensverleggend leren krijgt DHOS Brugge, HIVO West-Vlaanderen het Erasmus+ 2021+ label. Hiermee toont DHOS Brugge duidelijk aan dat hij duidelijk (h)erkend is als een Erasmus+ begunstigde. Het is de bedoeling van DHOS Brugge om de kans te geven aan al zijn docenten, studenten en leden van de alumnivereniging met hun scholen de kans te geven om een internationaliseringservaring op de doen.
4 september 2021: Opening academiejaar 2020-2021
DHOS Brugge opende zaterdagmorgen 05 september in 'coronastijl' het nieuwe academiejaar met 66 gemotiveerde cursisten! Jammer genoeg niet in plenum maar per pijler. Voorzitter Didier Finet bleef stilstaan bij de bemoedigende spreuk van Lodewijk van Gruuthuse 'Plus est en vous'. Hij beklemtoonde dat door ervan uit te gaan dat er in elk van ons meer zit dan dat we zelf denken, we elkaar en onszelf niet opgeven, we elkaar stimuleren en we zorg dragen voor elkaar en onszelf. De opening van het academiejaar werd besloten door de overhandiging van de het getuigschrift hoger opvoedkundige studies aan 17 geslaagden van de pijlers visie en meesterschap. Ook werden Mathias Chlarie en Didier Finet figuurlijk in de bloemen gezet voor hun 10 jaar vice-voorzitterschap en voorzitterschap.
Wat onze gediplomeerden van 30 juni 2020 aan toekomstige cursisten willen vertellen...
De opleiding
en...
Uitdagende verwachtingen van onze cursisten voor 2020-2021
Coördinator
Johan Logghe
+32 478 25 30 56
'Plus est en vous'
VISIE - MEESTERSCHAP - LEIDERSCHAP