HET DHOS-PROJECT

ALFA & OMEGA:

Het onderwijsproject 

van 

DHOS Brugge, HIVO West-Vlaanderen

Naam


2021-2022: DHOS Brugge, HIVO West-Vlaanderen bestaat 70 jaar!


De HIVO’s, waaronder deze van Brugge, hebben een lange onderwijstraditie. In 1942 werd de opleiding in Brugge een afdeling van Gent en werd in 1951 zelfstandig. Oorspronkelijk onder de naam HIVO Brugge en officieel sinds 11 mei 2017 onder de naam DHOS Brugge, Hoger Instituut voor Opvoedkunde West-Vlaanderen of verkort: DHOS Brugge, HIVO West-Vlaanderen.


Den 'DHOS', die op 'Diploma Hoger Opvoedkundige Studiën' slaat, is als naam gemeengoed in onderwijsmiddens. Vroeger schreven afgestudeerden zelfs 'd.h.o.s.' achter hun familienaam. Omwille van die bekendheid heeft het West-Vlaams Hoger Instituut voor Opvoedkunde zich DHOS Brugge genoemd. Brugge omdat de cursussen in de provinciehoofdstad doorgaan.



Missie


Levenslang leren
met ambitie 

 'Plus est en vous'


VISIE - MEESTERSCHAP - LEIDERSCHAP- MASTER


Logo


Het logo kent drie kleuren.

 

Groengeel voor pijler visie. De kleur slaat op de eerstejaars en staat symbool voor nieuw, fris, groentje.


Aquamarijn voor pijler meesterschap als symbool voor een behouden vaart. De tweedejaars zijn immers meester van hun schip en houden de koers aan.


Magenta voor pijler leiderschap. De kleur staat symbool voor leiding, motivatie, passie, daadkracht,... Allemaal vaardigheden die een goede leider nodig heeft.



Visie


 interne pedagogisch

Pijler visie

De kwalificatiecode van de leraar bestaat erin dat hij de wereld kent en anderen daarover kan onderwijzen. Zijn gezag berust op het feit dat hij verantwoordelijkheid voor die wereld opneemt. Hij legt de dingen uit en zegt tegen zijn leerling, zijn collega: “Dat is onze wereld”. Dit betekent voor de leraar dat hij/zij aan de hand van cultuurhistorische, filosofische, maatschappelijke en onderwijskundige kaders zicht heeft op en een beter begrip heeft van de hedendaagse onderwijsontwikkelingen en de plaats van de school in de huidige samenleving.


Pijler meesterschap

De studenten vertalen hun visie in pedagogisch-didactisch verantwoord handelen in de eigen onderwijsomgeving. Ze ontwikkelen vakdidactisch meesterschap en meesterlijk vakmanschap. Zij worden hierbij gestimuleerd om de impact van hun persoonlijk en professioneel leren steeds expliciet te maken in termen van wat zij zelf anders zijn gaan doen, en welke effecten dat op hun leerlingen heeft. Bij meesterschap wordt de focus o.a. gelegd op wat leraren met hun onderwijs en scholen met hun organisatie kunnen doen om hun impact op het leren van de leerlingen te vergroten. De focus komt hier voornamelijk te liggen op: de ‘meester-onderwijsmaker’ als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen, de ‘meester-onderwijsmaker’ als opvoeder, de ‘meester-onderwijsmaker’ als inhoudelijk expert, de ‘meester-onderwijsmaker’ als organisator, de ‘meester-onderwijsmaker’ als partner van ouders, de ‘meester-onderwijsmaker’ als innovator en onderzoeker.


Pijler leiderschap

De studenten komen tot inzichten en vaardigheden, nodig voor ‘meester-onderwijsmakers’ die verantwoordelijkheid opnemen in de eigen school of schooloverstijgend om deze te laten ontwikkelen tot een krachtige leeromgeving voor wie er werkt en schoolloopt. Hier worden volgende basiscompetenties verder uitgediept: de ‘meester-onderwijsmaker’ als lid van de onderwijsgemeenschap, de ‘meester-onderwijsmaker’als teamlid van een school/scholengroep/scholengemeenschap, de ‘meester-onderwijsmaker’als partner van externen, de ‘meester-onderwijsmaker’als organisator en de ‘meester-onderwijsmaker’als innovator en onderzoeker’. De studenten leren er de competenties om onderwijskundig/pedagogisch (bege)leiderschap op zich te nemen.


Visie + meesterschap + leiderschap = (Interne) pedagogische (bege)leider

Na de driejarige opleiding zijn studenten in staat op niveau van de school/scholengemeenschap/scholengroep een gedragen en verantwoorde vernieuwing kwaliteitsvol te introduceren, te implementeren en te incorporeren. Een vernieuwing die tot levenslang leren aanzet zodat elke betrokkene een beter mens wordt.



Strategie


De driejarige opleiding wil een leercultuur installeren die aanzet tot levenslang leren en die bestaat uit: 


-
contactonderwijs dat modulair is opgebouwd en vulling geeft aan de pijlers visie, meesterschap en leiderschap en waarbij directe interactie tussen studenten onderling en student-docent centraal staat;


- ingebouwde reflectiemomenten waarbij wordt uitgegaan van de eigen leervragen;


- zelfstandig doornemen en verwerken van literatuur;


- geïntegreerde proeven waarbij wordt nagegaan in welke mate de studenten in staat zijn om over een pedagogisch-didactisch onderwerp een eigen visie te ontwikkelen. Hierbij worden ze uitgedaagd om een hypothese te formuleren bij een onderzoeksvraag en om motieven te onderbouwen vanuit inzichten die ze tijdens de cursus hebben verworven, vanuit literatuur of vanuit actieonderzoek in de eigen klas- of schoolpraktijk;


De driejarige opleiding bestaat uit 60 studiepunten .

Eén studiepunt komt overeen met een taakbelasting van 25 uur. Daarin is dan alles inbegrepen: contacturen, persoonlijke verwerking via o.a. logboek, reflectie, literatuurstudie, invullen online evaluaties, voorbereiden geïntegreerde proeven, geïntegreerde proef... Samengeteld komt de gewogen studielast overeen met 500 uur per student.

Na 40 studiepunten (na pijler visie en meesterschap) verwerven de studenten die in de geïntegreerde proef slagen het getuigschrift Hogere Opvoedkundig Studiën (GHOS), na 60 studiepunten (na pijler leiderschap) het diploma Hogere Opvoedkundige Studiën (DHOS). 


Troeven


De combinatie in een driejarig vervolgopleiding van ‘visie – meesterschap – leiderschap’ is eigen aan de HIVO’s in Vlaanderen en uniek in het Vlaamse onderwijs.


Via deze combinatie werkt DHOS Brugge, HIVO West-Vlaanderen aan de opbouw van onderwijskundig leiderschap bij de cursisten, waardoor ze goed voorbereid worden om, als onderwijsmaker, eventueel ook een opdracht van schooldirecteur of interne pedagogische begeleider op zich te nemen.


DHOS Brugge kan hier gezien worden als een kwaliteitsvolle voorbereidende cursus voor elkeen die de ambitie heeft om de taak van schoolleider onderwijsinspecteur of pedagogisch begeleider op zich te nemen. 


Studenten volgen in combinatie met hun werkopdracht, op vrijwillige basis, de opleiding. Hieruit vloeit hun enorme motivering uit en zijn de HIVO’s wellicht de beste investering voor de Vlaamse overheid op het niveau van het vervolgonderwijs.


Terecht verdienen de studenten het getuigschrift en het diploma en de daarbij horende verloning na het succesvol beëindigen van het tweede en derde jaar.


NEEM CONTACT MET ONS OP
Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid Algemene voorwaarden